Soundtrack Corey Smith - Technology



Avvänjning dag 1

Jag diskuterade härom dagen med en väldigt vis kvinna som råkar vara min mor (gen överföring - check!) och vi pratade lite om kommunikation, det här med kommunikation är väldigt fint att ha i sociala sammanhang, i ett förhållande eller i problemsituationer men att ständigt vara tillgängliga -FÖR ALLA är nog inte speciellt bra and/or fint.

För inte speciellt många år sen (definitionsfråga som kommer med åldern) så var det inte standard att ha mobil och ännu mindre år sen så var inte facebook the shit exempelvis och då fungerade världen ändå, man hade kontakt med varandra och det där med att bara kika in och hälsa på hos någon fanns fortfarande.
Om man bara kikar in hos nån nu så vete tusan om den människan skulle uppskatta det, vilket är jävligt beiget för lite förvåning i vardagen skulle nog dom flesta må rätt bra av, bryta mönster lite :)

Jag tänker också vilket jävla bekräftelsebehov det måste skapa, att alltid synas, att alltid kommentera vad folk gör och det borde rent krasst skapa ett kontrollbehov hos många också.
Tänk folk som surfar runt på facebook och "håller koll" på folk, går tillbaka i historiken och har satt detta i system.

Det finns folk som rensar sina walls bara för att folk verkligen håller koll på dom annars, är de bara jag som tycker att detta låter sjukt?

I vilket fall som helst så har jag insett att min mobil är the devil! och jag ska avvänja mig, jag ska respektera min tid så pass mycket att jag inte kommer att vara tillgänglig för alla 24/7 och igår var alltså dag 1.

Babysteps people! babysteps!
Jag var ut på promenad och lämnade mobilen hemma och inatt så stängde jag av den!

wooo wooo woooo

Nejmen på riktigt, varför ska jag alltid vara tillgänglig för? Vilket egentliga syfte fyller det?

Jag behöver inte vara först med att veta en nyhet, om det hänt någon nåt så kommer jag att få reda på de ändå och risken är verkligen minimal att någon skulle ringa mig som första person om det är kris.

Dessutom så smsar folk nästan jämt innan dom ringer och frågar om det är ok att ringa ändå så man kan lika gärna svara på det smset senare. (det tyder f.ö på att man har rätt fina vänner som respekterar ens tid så då kan man fan börja respektera sin egen tid också tycker jag)



En annan frihet jag söker är att ta bort stressmoment och teknologi är fan ett stressmoment, jag kollar ju inte på tv så en bit på väg är jag väl redan hähä

Wish me luck!




See ya on the flipside


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

NutzThaWakahoho

Drömmar, GarderobsFilosofi och Galenskap

RSS 2.0