Soundtrack Signe Tagg - Craving for Cravings



Det här med pengar är ju alltid lika intressant, vad är det som driver människor, att må bra eller pengar?
Mår man bra om man har pengar?
Blir man lycklig av pengar?

Vissa människor säger ju att man blir lycklig av pengar, jag anser att det är bullshit just med tanke på att det isf skulle kunna bota vilken depression som helst.
Ge en deprimerad person pengar och se på fan så lär dom grejerna människan mår dåligt över fortfarande finnas kvar.

Säg då att vi har en vanlig människa, renodlad vanlig människa som är relativt nöjd med livet, har ett ganska ok jobb, har ett ganska ok boende, har fina relationer osv.
Ge den människan pengar, vad händer då?

Då får den människan allt alla människor (läs gärna detta i slowmotion) ööönskaaar siiiiig. Frriiiiiheeeeet

Eller vart vill man komma med alla pengarna, vad önskar man sig?
Materiella saker kommer du ju köpa upp och du kommer antagligen att märka att du slutar vilja ha saker (om du inte fixar ett shopping beroende men de kan man ju knappast se som en fördel oavsett om man har alla pengar i världen)

Vad är ens definition av rikedom för de första?

Jag tänker som många andra gör, om man var snor-rik så kunde man göra precis vad man vill.

NEWSFLASH! De kan du göra ändå, göra precis vad du vill.
Precis exakt nu i detta ögonblicket gör du just de, det du vill.
Jag antar att ingen magisk kraft har tvingat in dig på min blogg och om du tvingar dig själv av nån outgrundlig anledning till att läsa ber jag dig vänligt men bestämt att sluta läsa nu och göra nånting annat som du tycker är fint istället :)

Man kanske vill sluta oroa sig över räkningar och ekonomi?
Är det inte bättre då att man jobbar på sitt tankesätt angående pengar undrar jag, det sitter kanske inte i hur mycke pengar man har utan hur man ser på dom och framför allt hur man spenderar dom.

Om folk bara visste hur lite mat en människa kan leva på men ändå va nöjd och belåten så skulle vi nog inte behöva ha den här överproduktionen av mat.
Jag menar allt handlar om prioriteringar i slutändan, prioriterar du cigg och en chipspåse i veckan och har en jävligt kass inkomst så får du fan leva med att tycka att det ekonomiska är jobbigt.

Än en gång, det är valet.

Skulle man verkligen må bättre om man hade hur mycke pengar som helst som man kunde lägga på chips och cigg? Dricka och godis? Pizza eller hamburgare?
Please do stop me för alla dom här grejerna är onödiga saker och inte så jäkla billiga heller, eller har jag fel?

Prioriterar man dom här grejerna så prioriterar man ju per automatik bort välbefinnande, money or no money.

Jag är ju som sagt en människa som inte är styrd av pengar, blir inte motiverad av att tjäna pengar heller för jag anser det mer som ett onödigt ont.
Lite som att det är en religion som alla människor fastnat i, eller en sekt.


Ge mig fler argument till varför pengar gör en människa lycklig?


Makt? Man är nog en väldigt liten människa till att börja med om man söker efter makt, helst makt genom pengar, är ju knappast en "With great power comes great responsibility"


Jag tycker man ska sträva efter att vara lycklig via att ändra på mönster som man kanske skapat, ändra på tankar som riktar sig fel och genom att göra det man vill och inte tvinga sig själv till en massa "borde vara" eller "borde göra"-situationer.
Sen när man är lycklig kan man för all del införskaffa sig ruskigt mycke pengar men don't dare to say to me att pengar gör en människa lycklig för det är jag helt övertygad om att dom inte kan. (alla kändisar ser ju alltid så ruskigt lyckliga ut också menar ja...)




See ya on the flipside


With great power comes great responsibilit


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

NutzThaWakahoho

Drömmar, GarderobsFilosofi och Galenskap

RSS 2.0